Podcast als communicatiemiddel voor bedrijven?

Op welke manier kunnen podcasts bijdragen aan de cultuur van een bedrijf. Kun je met dit opkomende medium in deze tijd dat iedereen thuis werkt toch de relatie tussen je medewerkers hechter maken? Op deze vraag hebben we een aantal antwoorden gevonden.

Afgelopen week leverden wij een klus op voor Comic Relief. Dat is een Britse non-profit bekend van Red Nose Day, een inzamelingsactie met nationale bekendheid in Groot-Brittanië. Iedereen doet er aan mee. Het wordt zelfs uitgezonden op de BBC One. Comic Relief heeft medewerkers over de hele wereld die vechten tegen hongersnood, kindersterfte en AIDS, maar ook tegen fake news en polarisatie.

Omdat tegenwoordig iedereen thuis werkt werden deze medewerkers minder zichtbaar voor hun collega’s en hun verhalen vaak niet gehoord. En juist het gevoel van samen ergens voor strijden is belangrijk in activisme. Daarom had Comic Relief een plan opgezet om podcasts op te nemen met activisten van over de hele wereld om te vertellen hoe hun dagelijks werk eruit ziet. Inspirerende verhalen. Aan ons was de taak om deze verhalen te monteren.

Samen ergens voor strijden is niet alleen belangrijk in activisme. Dit gevoel van samen ergens aan werken is belangrijk in elke organisatie en het idee van Comic Relief om een interne podcastserie te maken bracht ons op de volgende vraag:

Op welke manieren kunnen podcasts bijdragen aan de cultuur van een bedrijf?

Op deze vraag hebben we een aantal antwoorden gevonden.

Thuis werken

Tegenwoordig werkt iedereen zoveel mogelijk thuis. Onze dagen bestaan uit Zoom-meeting na Zoom-meeting en met een beetje geluk hebben we eigen werkkamer en hoeven we niet aan de keukentafel te zitten. Je collega’s zijn niet meer dan een pratend (al dan niet haperend) videoscherm. ‘Horen jullie mij nog? Sorry, je viel even weg’. Je kent het.

Om deze manier geïsoleerd aan het werk zijn zorgt ervoor dat er minder spontane contactmomenten zijn. Al het contact is werk gerelateerd. En juist de momenten bij de spreekwoordelijke koffieautomaat zijn belangrijk voor het uitwisselen van inzichten, delen van ervaringen en juist die creëren van een hechte werksfeer.

Deze ervaringen en inzichten kunnen worden opgenomen en verstuurd worden naar iedereen van de organisatie. Een wandeling maken van een kwartiertje geeft je nu niet alleen een break van je scherm maar neemt je ook even mee naar de conferentie waar je collega was of het verhaal van een training.

Inspireren

Op dit moment werken wij met de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten aan een podcastserie over interdisciplinaire kunstprojecten. Kunstenaars met verschillende expertises komen samen om hun creativiteit te bundelen en vertellen erover.

Een podcast is namelijk een perfect middel om inspirerende content te delen. De meeste podcastluisteraars luisteren 3 to 6 uur per week en vaak een uur achter elkaar. Dat is een behoorlijk lange aandachtsspanne.

Nodig bijvoorbeeld een expert uit jullie werkveld uit voor een interview. Stel de vragen waar jullie bedrijf zich mee bezig houdt en laat je adviseren over onderwerpen die jullie aangaan. De inspirerende lessen, inzichten en verhalen die hij of zij verteld zijn daarna beschikbaar voor iedereen en kunnen overal en altijd geluisterd worden.

Deel round table gesprekken over nieuwe plannen, grootse ideeën en BHAG’s. Laat deze motiverende gesprekken niet binnen vier muren maar deel ze met de rest van het bedrijf. Zo krijg je alle neuzen dezelfde kant op.

Trainingen

Een podcast kan ook een goede tool zijn om in te zetten in een trainingstraject. Veel kennis is goed over te brengen door alleen audio te gebruiken en geeft mensen de kans om hun scherm dicht te klappen en te visualiseren. Een fijne vertelstem is toch beter dan ‘Death by Powerpoint?’

Medewerker van de maand

Niet ingelijst op de koelkast van de kantine maar een aflevering de tijd nemen om één van je collega’s beter te leren kennen. Misschien hebben jullie een nieuwe collega waar je nog niks van weet behalve dat er achter haar altijd een plant staat en haar kat soms op haar bureau springt. Een goede manier dus om iemand voor te stellen.

Of een andere collega die net een kind heeft gekregen, of iemand de net een paar maanden uit de running was vanwege een burn-out en kan delen wat zijn valkuilen waren. Wie weet heeft iemand een bijzonder verhaal te vertellen waardoor je iemand beter leert begrijpen. Allemaal waardevolle kennis om van je collega’s te weten.

Zelf de expert zijn

De bovenstaande voorbeelden zijn bedoeld voor een interne podcast show. Maar misschien loopt jullie kennis de spuigaten uit en willen jullie dat graag delen met de rest van de wereld. Podcasting is een geschikte tool om de wereld te laten weten dat jouw bedrijf expert op jullie gebied is. Een autoriteit. Maak een show waarin jouw bedrijf kennis deelt, interviews houdt met andere experts en tips geeft aan andere bedrijven. De relatie die je op deze manier opbouwt is veel sterker dan via andere vormen van marketing.

Het delen van waardevolle informatie en inzichten levert vertrouwen op. Dit zorgt ervoor dat jouw bedrijf top of mind blijft bij de luisteraars van jouw podcast show. En dat levert meer klanten op.

Luisteraars van podcasts hebben over het algemeen meer vertrouwen in hun host dan in bloggers of tv-makers.

Meer weten over waarom een bedrijf waardevol kan zijn voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op of lees de onderstaande blog.

De infographics die we gebruikt hebben in deze blog komen uit ‘Nederlandse Podcastluisteraars, van audiobehang tot zuurstoftank’ van Amanda Brouwers en Bob den Hartog i.s.m. Rijksuniversiteit Groningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *