Hoe verdien ik geld met mijn podcast?

Afgelopen tijd zijn podcasts enorm in populariteit gegroeid. Ze zijn makkelijk en goedkoop op te nemen, altijd en overal te luisteren en zitten vol met kennis, nieuws en verhalen. Ook streaming platforms zoals Apple Music en Spotify hebben hun eigen podcast omgeving. Maar hoe verdien ik geld met mijn podcast?

Eerst even een paar cijfertjes, altijd leuk.

  • Nederlanders luisteren gemiddeld 5 shows per week
  • We luisteren tussen de 1 en 6 uur per week naar podcasts
  • Er zijn nu ongeveer 30 miljoen afleveringen te vinden

Maar hoeveel luisteraars er ook zijn, iedereen luistert gratis. Althans, op een tientje Spotify of Apple Music abonnement na. En vraag maar aan artiesten die hun muziek op die streamingdiensten hebben staan, daar word je niet rijk van. Dus hoe valt er dan geld te verdienen met een podcast? Of is het alleen een leuke manier om kennis over te brengen en verhalen te vertellen?

Geld met mijn podcast

Hoe verdien ik geld met mijn podcast?

Alleen van het streamen van je podcast wordt je dus niet rijk. Kijk bijvoorbeeld naar Spotify: voor 1 miljoen streams krijg je tussen de €4.000 en €5.000. Daarvoor moet je een hele succesvolle podcast hebben. Maar het kan ook als je minder streams hebt. Hoe dan?

Advertenties! Iedereen die The Social Dilemma heeft gezien op Netflix weet inmiddels: als je gratis gebruik maakt van het product, ben jij het product. Oftewel, voor jouw aandacht wordt grof geld betaald door adverteerders. En omdat de meeste luisteraars een aflevering tussen de 15 en 60 minuten helemaal afluisteren valt er best wat aandacht te monetizen.

Daarnaast hebben veel podcast luisteraars ook een abonnement op Netflix of Amazon Prime en kijken ze daardoor minder tv-reclames. En aangezien podcasts een soort on demand radio is, neemt het aantal radio luisteraars ook al jaren af.

Bovendien heeft elke podcast een hele specifiek soort luisteraar. Een specifieke doelgroep. Dat maakt het voor bedrijven makkelijker om raak te schieten met hun advertenties.

Hoe werkt zo’n advertentie dan?

Er zijn verschillende manieren om te adverteren in een podcast. Het leuke aan podcasts is dat ze nog relatief nieuw zijn en adverteren nog een beetje het Wilde Westen is. Maar het volgende voorbeeld herken je waarschijnlijk:

Sponsoring

‘De volgende aflevering wordt mogelijk gemaakt door <vul hier het bedrijf in>. <Bedrijf> maakt producten die geschikt zijn voor mensen die naar deze podcast luisteren. Als je nu naar de website van <bedrijf> gaat ontvang je 10% korting met de code <naam podcast>.’

Maar dan iets mooier verpakt natuurlijk. Je podcast laten sponsoren door een bedrijf in ruil voor het noemen van het bedrijf voordat een aflevering begint is een manier om geld te verdienen met een podcast. Hierbij wordt vaak over het product verteld door de host zelf. Meestal aan het begin of eind van een aflevering. Dit komt meestal sympathieker over dan een reclameblok.

Reclameblok

‘We’ll be right back after a short break!’

Net als bij radio en televisie wordt er in podcasts ook gebruik gemaakt van reclames. Deze worden dan niet door de host gebracht maar zijn vooraf opgenomen reclames. Deze kunnen voor, na of tijdens een aflevering voorbij komen. En omdat ze vaak specifiek getarget zijn op de luisteraars van de podcasts sluiten ze goed aan bij het publiek en worden ze niet als irritant ervaren.

DAI

Wat? Dynamic Ad Insertion. Daarmee worden alleen advertenties afgespeeld die voor de gebruiker relevant zijn. Op basis van jouw demografie, interesses en luistergedrag worden dan de juiste advertenties gekozen. Dit is op Youtube, Facebook en Instagram natuurlijk al de norm, maar voor podcasts is het nog in ontwikkeling.

Crowdfunding en donaties

Mocht je al een grote fanbase hebben dan is dit een goeie optie. Je vraagt je fans om een donatie zodat jij de podcast kunt blijven maken en verbeteren. Aan deze donaties kun je natuurlijk allerlei tegenprestaties verbinden. Aantal voorbeelden:

  • Het noemen van de donateur in je aflevering (beetje hetzelfde als sponsoring)
  • Bij een bepaald opgehaald bedrag:
    • Nodig ik een gast uit die interessant is voor mijn luisteraars
    • Verleng ik mijn afleveringen zodat er meer waardevolle informatie beschikbaar komt
    • Verhoog ik de frequentie waarmee ik nieuwe afleveringen maak

Wees bij deze tegenprestaties wel realistisch zodat het niet overpromised & underdelivered wordt, zoals ze dat zo mooi zeggen.

Hoeveel luisteraars moet ik hebben?

Daar zijn helaas geen keiharde cijfers voor. Hoe algemener je podcast, hoe groter je publiek moet zijn. Hoe kleiner je niche is, des te kleiner kan je groep luisteraars zijn om toch interessant genoeg te zijn voor adverteerders.

Maar mocht je duizenden luisteraars per aflevering hebben dan kunnen daar als snel honderden euro’s mee verdiend worden. Hierbij is het dus belangrijk om een goed beeld te hebben van de aantallen en demografie van jouw fans. Hou dus je statistieken van je podcast host (bijvoorbeeld… ahum, ons) in de gaten.

Waar vind ik adverteerders?

Het beste wat je kunt doen is dit even Googlen. Er zijn genoeg bedrijven die podcasts aan adverteerders koppelen. Dag en Nacht Media is er bijvoorbeeld een van.

Verder kun je natuurlijk zelf bedrijven aanschrijven. Een cold call maken om te vragen of ze geïnteresseerd zijn. Probeer dan te bedenken welke producten en diensten handig kunnen zijn voor jouw luisteraars. Hoe beter dit aansluit des meer hebben alle partijen aan een samenwerking.

Kwaliteit boven alles

Of je nou geld verdient met je podcast of niet, het belangrijkste is natuurlijk dat je podcast van hoge kwaliteit is en waardevol voor je luisteraars is. Focus je eerst op de content van je afleveringen en hoe je zoveel mogelijke waarde voor je fans kunt creëren. Want zonder de aandacht van je luisteraars ben je nergens.

Goed idee?

Loop jij rond met een idee voor een podcast waarvan je zeker weet dat het waardevol is, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!

Mocht je willen weten waar wij al die cijfers vandaan halen, kijk dan even naar dit rapport. Het staat boordevol handige insights over de podcastwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *